Com organitzar un viatge per 12 persones a 3 països i no morir en l’intent…

Sovint hi ha qui em comenta que li agradaria viatjar per lliure però no sap ni per on començar a organitzar el viatge, que només pensar-hi mil dubtes li venen a la ment… I és normal, organitzar un viatge per lliure per primera vegada no és una tasca fàcil. Però com tot a la vida, l’experiència és la millor escola. Nosaltres hem pagat varies novatades però és així com s’aprèn. Així que he decidit escriure aquesta entrada a nivell orientatiu, sense cap altra finalitat que la d’explicar els passos que vam seguir nosaltres per preparar el viatge a Malàsia, Singapur i Indonèsia.

Abans de començar, vull recalcar que no som experts i que de maneres de viatjar n’hi ha tantes com viatgers. Aquesta és la nostra, la que ara per ara ens funciona i ens fa gaudir més. Al tenir unes vacances limitades preferim arribar al destí amb els allotjaments reservats i un planning més aviat tancat, sempre deixant marge a la improvització del moment.

🔹ESCOLLIR EL DESTÍ

Aquest pas no sempre és imprescindible, sovint és el mateix destí qui t’escull a tu, però si que és important valorar si s’ajusta al pressupost, si és una bona època per visitar-lo, en quina situació política es troba, la viabilitat amb els dies que disponem, etc.

A més a més, quan viatgem amb la gran família, on cadascú té les seves preferències, convé fer una assamblea per acordar el destí. Per aquest viatge hi havia dos requisits claus: la situació, havia de ser un punt estratègic de trobada entre Austràlia i Catalunya  i el cost de vida havia de ser inferior al d’aqui per ajustar-nos dins del pressupost. Les opcions amb més pes eren l’Índia o bé Indonèsia. Viatjar per lliure a l’Índia pot arribar a ser un desafiament personal i alguns no ens hi trobàvem preparats, així que vam optar per la segona opció.

🔹 INFORMACIÓ PRÈVIA

El segon pas no pot ser cap altre que empapar-nos d’informació sobre el destí. Partint de la base que temes com la seguretat, el clima, la situació política i estaran més que valorats, ens hem d’assabentar sobre tres aspectes de gran rellevància:

• El visat

Tot i la gran sort de tenir un dels passaports més ben valorats del món (permet l’entrada a 175 països) és imprescindible informar-se’n bé: molts països no requereixen visat sempre i quan es compleixin unes condicions. Els tractats entre països varien així que la pàgina web més fiable per consultar-ho és la de Ministerio de Asuntos Exteriores. Aquesta tasca s’ha de realitzar amb antelació ja que en el cas que convingui sol·licitar un visat, la burocràcia no sol destacar per la seva rapidesa.

Malàsia i Singapur exigeixen un passaport amb una vàlidesa mínima de 6 mesos i una estança màxima de 90 dies. En canvi, Indonèsia permet als ciutadans espanyols romandre 30 dies sense visat (hi ha possibilitat de pròrroga però desconec els requisits). Així que estàvem de sort, no teníem que preocupar-nos per aquest aspecte.

• Sanitat

Tal i com recorda l’Agència de Salut Pública de Catalunya és convienent disposar d’informació sanitària del país de destí, així com dels riscos i les precaucions que cal prendre, abans, durant i després del viatge.

Malàsia i Singapur reuneixen condicions òptimes des del punt de vista sanitari, en canvi per visitar Indonèsia es recomana (no és obligatori) estar vacunat de tètanus, hepatits B i febre tifoide. Aquest tema sol generar molta controvèrsia, jo crec que l’ideal és que cadascú s’informi i prengui la decisió que cregui més convenient. Alguns de nosaltres ens vam vacunar i d’altres no. El tèlefon del Centre de Salut Internacional de Lleida és 933268901.

• La moneda

Molt important també buscar informació sobre la moneda i els pagaments al païs que es visita. Per exemple, a Estats Units es pot pagar pràcticament tot amb targeta, en canvi en països com Indonèsia et pots trobar restaurants, hotels, etc. on només s’accepta efectiu. Així que és important saber si és millor endur-te tot els diners amb efectiu, on es troba el millor canvi, etc.

Per aquest viatge, on vam visitar 3 països i vam utilitzar 3 monedes diferents, prèviament vam demanar 500€ de cada moneda per la pàgina web Ria i amb 48 hores un transportista ens els va portar a casa. Un cop al destí anàvem canviant sobre la marxa a les cases de canvi que consideràven que tenien un bon canvi.

Per cert, hi ha canvis que poden ser una mica confusos, com per exemple a Indonèsia, on 1€ equival a 17.000 rupies. L’app Currency ens és molt útil per fer el canvi quan parlem de quantitats més elevades.

Fonts d’informació:

Tot i que soc una gran fan de les guies de viatges i acaparro totes les guies sobre el destí de la Biblioteca, he de dir que la majoria es troben desfassades, i la informació més actualitzada la trobo als blogs de viatges. Aquests són els que m’han estat de més utilitat per organitzar aquest viatge:

Una altra plataforma on recollir informació és Youtube: per KL i Singapur vam veure els vídeos d’Alanxelmundo i El Atlas de Jon i per Indonèsia la sèrie de Mike and Mery TV.

🔹COMPRAR VOLS – DISSENYAR LA RUTA.

Amb tota la informació obtinguda, vam dibuixar un esborrany de la nostra ruta, en funció dels nostres interessos i preferències. Aquest esbòs es va anar concretant en funció dels 9 vols que vam agafar durant el viatge, ja que algun cop ens van obligar a modificar l’itinerari. Per exemple, incialment creiem que amb 2,5 dies a Singapur era suficient, però volar un dia més tard suposava un estalvi de 600€ (els vols eren 50€/persona més barats) així que ens hi vam quedar un dia més i vam restar un dia a Yogyakarta.

Aquest va ser el nostre itinerari per 18 dies molt intensos, plens d’emocions, aventures, noves experiències i mil records que quedaran per sempre al nostre cor. Un cop havent tornat he de dir que la ruta va ser força “pallissa”, però per això estan les vacances no? Ja descansarem durant els 11 mesos que no en fem! Tot i així ens van quedar mil coses per fer i visitar, excusa perfecta per tornar-hi!

Per cert, si viatgeu amb nens, no patiu per ells, tenen molta més energia que nosaltres! Quan els adults corríem a assentar-nos en un banc, la Chen no parava de fer el pi-pont i la roda!

unnamed

Mapa by @criscl5

Vols:

• Vol 1: Barcelona – Doha (Qatar Airways)
  • Vol 2: Doha – Kuala Lumpur (Qatar Airways)
  • Vol 3: Singapur – Yogyakarta (AirAsia)
  • Vol 4: Semarang – Pangkalan Bun (Nam Air)
  • Vol 5: Pangkalan Bun – Surabaya (Nam Air)
  • Vol 6: Surabaya – Bali (Air Asia)
  • Vol 7: Bali – Kuala Lumpur (AirAsia)
  • Vol 8: Kuala Lumpur – Doha (Qatar)
  • Vol 9: Doha – BCN (Qatar Airways)

Sempre comparem preus i horaris per Skyscanner, i un cop tenim clar quin vol ens interessa, procurem comprar-lo per la pàgina web de l’aerolínea ja que ens dóna més confiança que fer-ho des d’un intermediari. Però en el cas dels vols amb Nam Air, no va ser possible ja que l’aerolínea no accepta pagaments amb vises estrangeres. Ho vam fer a través de la web  Ticket Indonesia, ens van enviar un justificant al correu electrònic per fer el check-in al mostrador de l’aeroport. Ens va funcionar de meravella!

🔹 CONTRACTAR ASSEGURANÇA DE VIATGES

Volar amb un assegurança és indispensable. I més nosaltres, que a cada viatge, ens passa alguna cosa: el pare i la Cris es van posar molt malalts en plena pandèmia mundial de grip A a Xina, la Cris va sofrir una reacció al·lèrgica a Tailàndia, el pare es va fotre de lloros desprès de fer el Tarzan a Indonèsia, entre mil altres aventures…

Nosaltres la contractem per Mondo o per Iati Seguros desprès de comparar el preu i les cobertures, no és el mateix viatjar a Indonèsia que al país amb la sanitat més cara de tot el món, EEUU.

🔹 RESERVAR ALLOTJAMENT

Nosaltres sempre reservem els allotjaments des de casa, per mala sort nostra, no tenim la gran sort de poder viatjar slowly així que creiem que haver de buscar allotjament al mateix destí és una pèrdua de temps.

No us donaré la tabarra, ja que vaig publicar una entrada específica sobre tots els nostres allotjaments durant el viatge.

Només us dire que tant Booking com Airbnb tenen una atenció estupenda!

• Cas Booking: Indonèsia, 2018. Ens topem amb la noia amb més mala llet de tot el país. Teníem quatre habitacions reservades, però només en té 3 disponibles. Ens fa un upgrate per ficar-nos un matalàs a terra. Ens cobra les 4 habitacions i si no ens està bé, ens invita a marxar. Al arribar, escric un correu a Booking comentant els fets, em reembolsen el preu de l’habitació i em demanen disculpes👏🏻!
  • Cas Airbnb: Nova York, 2017. Quan em dutxo, m’apareix un ratolí a la banyera, casi m’obro el cap del salt que vaig fer, minuts de crisis i pànic cridant com una desesperada damunt del llit amb mig cos ensabonat. Airbnb ens torna tots els diners, ens paga 2 nits d’hotel i ens ofereix altres allotjaments 👏🏻!

🔹 PLANIFICAR LES VISITES I LES EXCURSIONS

El següent pas és concretar l’itinerari, primer apuntem tot el que ens agradaria visitar. No hi ha res que em sàpigui més greu que descobrir un lloc que m’hagués encantat veure un cop he arribat a casa (m’ha passat varies vegades), així que procuro fer una bona cerca. Aquest pas sempre és molt estressant ja que és en el que te’n adones que no disposes de suficient temps per fer-ho tot, és un rotllo però cal prioritzar.

Desprès, busquem la ubicació de cada punt d’interès al Google Maps i les agrupem en funció de la seva situació per intentar aprofitar el temps el màxim possible. En aquest pas també valorem el temps que creiem que ocuparà cada activitat o visita, quina és la millor manera per arribar-hi, quin és el millor moment del dia per anar-hi, el preu de l’entrada, etc.

Normalment solem viatjar pel nostre compte però hi ha certes excursions o activitats que requereixen la contractació d’algun guia. Per aquest viatge vam contractar des de casa les següents activitats:

• Klotok+guia de parla hispana per 3 dies al parc Nacional Tajung Puting. Vam contractar a l’Ary, ell mateix s’autonomena “El Puto Amo de Borneo”. El contacte va ser en tot moment via Whatsapp +6281347669956 i ell parla un castellà perfecte. Ens va demanar 300€ per confirmar la reserva, ho vam fer a través de Caixa Guissona perquè és de les entitats que cobra menys comissió.

• Cotxe 12 plaçes+conductor volcà Bromo. Vam contractar amb el Lufti, el contacte va ser per Facebook i posteriorment per Whatsapp, +6281515988585. No parla espanyol, tot i que té intenció d’aprendre’n (o això diu), ens comunicàvem amb anglès. Ens va demanar 120€ per confirmar la reserva, ho vam fer a través de TransferWise.

• Cotxe 12 plaçes+conductor+guia de parla hispana per 4 dies a Bali. Vam contractar amb l’empresa Sonrisa Viajes, una companyia formada per 9 guies i 9 conductors amb un nivell excel·lent d’espanyol. El contacte va ser amb el director de l’empresa, Riasa, a través de Whatsapp  +628123914591. No ens va demanar en cap moment diners per avançat.

🔹 CONÈIXER BÉ EL DESTÍ

El turisme responsable implica un bon coneixement dels valors, de les costums, de les normes i les lleis del país que es visita, per això, abans de viatjar procurem informar-nos bé. Per exemple, a Estats Units és pràcticament obligatori deixar propina als restaurants, en canvi a Japó donar propina és una ofensa als treballadors.

🔹 PREPARAR L’EQUIPATGE I DOCUMENTACIÓ NECESÀRIA

Hi ha qui odia fer-se la maleta, però a mi m’encanta! Setmanes abans ja tinc pensat tots els outfits! Us deixo amb un post sobre els meus imprescindibles per viatjar per si us pot servir d’ajuda!

Pel que fa la documentació, nosaltres ens emportem una carpeta amb Passaport i DNI (també portem una fotocòpia al mòbil), resguard de tots els pagaments que hem fet prèviament (pàrquing cotxe, activitats al destí, etc), comprovant d’assegurança, vols, hotels, etc… Si teniu intenció de llogar un cotxe o moto fora de la UE cal fer-se el Carnet Internacional.

🔹 ÚLTIM PAS: GAUDIR A TOPE DEL VIATGE!

I si creieu que us puc ajudar en alguna cosa no dubteu en escriure’m! Estaré encantada de poder aportar el meu petit granet d’arena!